Co cechuje hotel butikowy?
Goście hotelowi mają coraz większe wymagania, nie tylko co do jakości obsługi, ale też standardu hotelu. Komfort wypoczynku i gwarancja prywatności coraz częściej znajdują się na liście priorytetów. Doskonale zdają sobie z tego sprawę hotelarze, dlatego też coraz częściej na rynku powstają tzw. hotele butikowe.
Czym jest taki hotel? Co jest w nim charakterystycznego? W naszym artykule poznasz odpowiedzi na te pytania.
Unikalna architektura budynku
Hotele butikowe (z ang. boutique hotel) nazywane bywają również hotelami designerskimi lub lifestyle’owymi. Pojawiły się w latach 80. ubiegłego wieku i początkowo funkcjonowały głównie w Wielkiej Brytanii oraz USA. Do dziś jednak ich cechą charakterystyczną pozostaje unikalna struktura architektury.
Hotele butikowe rzadko należą do sieci hotelowych, jednak posiadają wiele atrybutów typowych dla obiektów pięciogwiazdkowych. Najczęściej lokalizowane są w centrach miast w odpowiednio zaadaptowanych, historycznych budowlach zabytkowych lub odnowionych obiektach postindustrialnych. Hotele butikowe mogą z powodzeniem funkcjonować zarówno w zamkach lub pałacykach, jak i fabrykach czy kamienicach. Coraz częściej spotykane są również budynki o bryle bardziej nowoczesnej, których projekt architektoniczny od podstaw zakłada utworzenie hotelu butikowego.
Zróżnicowany wystrój wnętrz
Nietuzinkowy, pozbawiony sztampy wystrój pomieszczeń to bardzo istotny element rozpoznawczy butikowych hoteli. Wszystkie pokoje mają indywidualny charakter, a sposób ich urządzenia jest dziełem znanych projektantów i pracowni architektonicznych. Popularną praktyką jest urządzanie pomieszczeń w sposób unikalny, dzięki czemu poszczególne apartamenty znacząco różnią się od siebie.
W mniejszych obiektach pokoje często nie są nawet numerowane — zamiast tego nadaje im się nazwę, pochodzącą od koloru lub innych charakterystycznych cech wnętrza. Styl wystroju ma bardzo duże znaczenie. W hotelach butikowych spotkać można wnętrza zarówno nowoczesne, eklektyczne oraz awangardowe, jak i bardziej klasyczne. Pomieszczenia nierzadko umeblowane są historycznymi antykami i udekorowane prawdziwymi dziełami sztuki.
Kameralna atmosfera
Na ogół hotele butikowe nie są duże. Zwykle posiadają kilkadziesiąt pokoi i apartamentów, a ich łączna liczba rzadko przekracza 100. Nieduża wielkość obiektu w sporym stopniu decyduje o jego kameralności. Zarówno hotele butikowe zrzeszone w niedużych sieciach, jak i te funkcjonujące w pełni samodzielnie, oferują swoim gościom kameralną atmosferę.
W każdym rozwiązaniu architektonicznym, elemencie wyposażenia czy dekoracji widać dzięki temu autorską myśl projektanta. Dopracowana, kameralna atmosfera nie wpływa jednak negatywnie na funkcjonalność prowadzonej działalności. Właściciele obiektów butikowych inwestują bowiem w nowoczesne rozwiązania usprawniające obsługę, takie jak oprogramowanie dla hoteli czy system monitoringu.
Spersonalizowana obsługa
Hotele butikowe samodzielnie opracowują swoją ofertę. Dotyczy to m.in. koncepcji kulinarnych. W restauracjach często podawana jest wyłącznie żywność pochodząca z ekologicznych, sprawdzonych upraw. Dania z kart dostosowane są do potrzeb i oczekiwań gości, m.in. w zakresie diet wegańskich. Kuchnią kierują zwykle kreatywni, wysoko utytułowani szefowie, a podawane przez nich potrawy wyróżniane są w przewodnikach kulinarnych i zdobywają wiele prestiżowych nagród.
Hotel butikowy staje się tym samym ideałem, do którego dąży praktycznie cała branża hotelarska. Klienci coraz częściej poszukują przytulnych, a zarazem zindywidualizowanych apartamentów — poza zapewnieniem noclegu, są one również w stanie przybliżyć gościom lokalną kulturę oraz zaoferować wiele niezwykłych przeżyć estetycznych.